Welkom bij de Klinker

  

Deze site is opgezet in samenhang met ons project voor basisschool de Klinker. 

Het onderwerp van ons projectonderzoek is saamhorigheid. Dit omdat wij uit de casus opmaken dat dit een beetje ontbreekt in de school, de leraren hangen als los zand bij elkaar en de leerlingen maken meer ruzie dan dat ze het gezellig met elkaar hebben. Nu is de vraag hoe gaan we zorgen dat de leraren beter gaan samenwerken, de kinderen meer het idee krijgen dat de georganiseerde dingen meer bij hun beleving aansluiten en dat de ouders meer betrokken raken bij de school en de dingen die hun kinderen maken. Het is dus de bedoeling dat door de veranderingen die wij aanbevelen het pedagogische klimaat in de school beter word, en dat er een groter saamhorigheidsgevoel ontstaat binnen de school.

We hebben een kwalitatief onderzoek gedaan naar de problemen die op de Klinker aan de hand zijn. De probleemstelling die we daar voor gebruikt hebben is de volgende:

 

De projectgroep onderzoekt feesten en vieringen, omdat zij wil weten of de samenhang van collega’s door een betere organisatie van deze feesten en vieringen verbeterd kan worden teneinde zo een beter en fijner pedagogisch klimaat in de school tot stand brengt zodat de leerlingen meer betrokken raken bij de school en de school meer bij de leefwereld van de kinderen.

 

Als een van de oplossingen hebben we het werken met de themalessen op een bepaalde dag dat er iets gevierd word, bijvoorbeeld Koninginnedag kan er dan een les over worden gegeven. En is er elke maand 1 thema week, dit zullen uitlopende thema’s zijn van Islam tot het thema dieren. In deze weken zitten vaak ook feestdagen verwerkt. Naar deze werkwijze van thema’s is ook onderzoek gedaan. Uit dit onderzoek blijkt dat door kennis van elkaars religie en het meer samenwerken aan projecten het pesten ook erg verminderd.

Dit komt door dat kinderen dan niet meer gaan pesten uit onwetendheid en kinderen talenten van elkaar kunnen zien.